tisdag 8 januari 2013

En hjälpande hand

Så kom hon in på mitt kontor. Med varm men sökande blick och en frusen hand. Med trevande ord sökte hon hjälp att förstå och fylla i den svenska välfärdens blankett för ett byte av skola. För mig en chans att pröva vår utmaning - "Alltid bästa möjliga möte!" Hon från ett krigshärjat land - långt från blanketternas, trygghetens och bekvämlighetens självklarheter. Jag med en innerlig vilja att möta henne på bästa sätt och ge henne tilltro till vår demokratiska och rutinfyllda vardag. Vi fick anstränga oss på olika sätt för att nå målet - En väl ifylld blankett med data för placerings systemets fortsatta handläggning. Efter några fler kontakter och information om morgondagens möten tryckte hon mina händer i tacksamhet, vinkade till avsked och ropade innan hon försvann i kvällsmörkret; "Nu jag sova gott inatt!"

Ett ord eller två ..... gjorde det lättare att gå. Människors möte borde alltid vara så!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar